De valkuilen van portretfotografie

Elke goede portretfoto bestaat uit twee basiselementen; de persoon voor de lens en de persoon achter de lens. Als fotograaf probeer ik de persoon voor mij te doorgronden. Heeft hij of zij een mooie glimlach, mooie ogen, een intrigerend verhaal dat een interessante gezichtsuitdrukking uitlokt. Ik wil echt het mooiste in iedereen vastleggen.

Het is niet altijd gemakkelijk. Ondanks de selfie-revolutie bestaat er heel wat wantrouwen tegen het trekken van foto’s.

Hier een paar zinnen die ik vaak hoor:

  • “Ik pak niet op papier.” Geen probleem, ik trek digitaal. 🙂
  • “Ik sta nooit goed op de foto.” Mensen vinden zichzelf op een foto al snel niet mooi staan, dus ik aanvaard de uitdaging en streef ernaar dat jij wel tevreden bent met de foto.
  • “Oh nee, ik wil niet op de foto, ik krijg daar stress van” Verbazend genoeg ken ik weinig of geen fotograafjes die ’s ochtend opstaan met goesting om een foto te verknoeien. Wij willen allemaal een mooie foto en een tevreden klant…echt. Laten we elkaar een beetje aanmoedigen want iemand die echt niet op de foto wil, maar moet…daar krijg ik stress van.
  • Trek die foto snel, dat ik er rap vanaf ben” Ik ga mijn best voor je doen…stress
  • Kan je mij hierna fotoshoppen zodat ik er terug 18 uitzie.” Euh….

Langzaam maar zeker leer ik. Ik leer met een glimlach en een paar woorden mensen gerust te stellen. Ik leer uit mijn coconnetje van diafragma, sluitertijd en belichting te stappen. Ik maak geen mooie foto’s door schuw achter de camera te staan. De mooiste portretten ontstaan in volste vertrouwen, met aanmoediging en een brede glimlach zowel voor als achter de camera.

Liefs

X

 

 

Geef een reactie

