Just call me Barista baby!

Top is de ochtend dat ik naar het werk zweef op een roos wolkje om deel te nemen aan een Barista workshop. Je hoort het goed, op een werkdag een workshop koffie maken volgen. Ik zeg het je, ze nemen hun koffie serieus in Mechelen!!! Oftewel, mijn keuze voor personeelsdag.  Ik had kunnen schieten, boksen, zwemmen, motorrijden, maar…. ik neem mijn koffie serieus :-). Met mijn smartphone camera in de hand en veel goesting begin ik eraan.

barista workshopWe worden fijn begroet met koekjes en …lege kopjes koffie. Er wordt hier duidelijk werk-aan-de-winkel verwacht van ons. Geen probleem, alleen mocht de uitleg niet te lang duren want zonder koffie kom ik de ochtend niet heelhuids door. Met de nodige uitleg en twee heel verdachte kopjes thee startte mijn eerste echte koffie workshop. Nog even over die twee verdachte kopjes thee…eerst dacht ik dat ze voor onze lesgeefster waren, een voormalige Belgisch barista kampioene, gelukkig waren ze alleen om de hardheid van het water aan te tonen. Koffie en thee moet je nooit mixen!

Hoe maak je slow brew koffie om je vingers bij af te likken:

  1. koffie zetten is moeilijk!
  2. water op 90°C krijgen is een uitdaging
  3. Eerst je filter nat maken dan pas je koffie toevoegen, precies 22 gram, niet meer en niet minder!
  4. Koffie is in de filter en die laat je 30 sec opzwellen met een beetje water.
  5. Na 30 sec giet je 400 gram water op de 22 gram koffie in een ronde beweging mee met de klok.
  6. Je laat de koffie rustig doorlopen en giet bij wanneer nodig.
  7. Koffie is klaar!

Na deze 7 toch wel inspannende stappen ben je klaar om te slurpen dat het een lieve deugd is. Met de ogen toe, in opperste concentratie neem je de koffie op, zijn aroma, zijn zuurte, zijn body, zijn afdronk… om dit dan allemaal op een bladje op te schrijven.barista workshop

barista workshopHeb je al door dat dit geen op-een-knopje-drukken Senseo momentje is. Best wel heavy al dat koffie zetten en dan hadden we het nog niet eens over de blends en de arabica of de robusta,…

Eventjes uitrekenen leert mij dat ons lichaam per dag 200mg caffeïne kan afbreken en dat een gemiddelde tas koffie 95 mg bevat.. euh, eventjes doen of we dit niet gehoord hebben?

Al in al een heel leuke workshop, veel bijgeleerd en het heeft mij zeker een nieuwe kijk op koffie gegeven. Natuurlijk kon een selfie met mijn topcollega Laurie niet ontbreken. Ze heeft de beste koffie van de dag gezet, respect!

barista workshopAls afsluiter.. de grote koffiekaart..als je de volgende keer wil bestellen, ben je direct mee met het koffie taaltje.

Mijn excuses voor de kwaliteit van de foto, maar hopelijk is de inhoud de moeite waard.

Volgende keer wil ik een Barista workshop om hartjes in koffie te leren zetten. Weet jij een goed adresje, laat het mij weten.

Veel koffieplezier!

Karin

3 gedachtes over “Just call me Barista baby!

Geef een reactie

