Mijn grote Quinoa uitdaging

Quinoa qui? No lo se? 

koken met quinoaSinds een paar jaar, praten mijn vriendinnen over Quinoa. Er was redelijk veel discussie over het uitspreken van deze heerlijk exotisch klinkende naam Quinoa. Zeg je <kienoi> of ga je voor <kie-no-a>? Laten we het maar over het laatste houden. Lang heb ik gedacht dat het over parfum ging. Mentaal had ik mij al een heel geurenpalet opgebouwd, maar het bleek om een heel klein eetbaar graantje te zijn.

Tja, op een bepaald moment heb je er genoeg van om de enige te zijn die er niet over kan meepraten dus gaan we aan de slag met Quinoa.

Quinoa for dummies? 

De verpakking is in ieder geval enorm informatief.  Kook in heet water en kruid naar keuze…Dus we koken met heet water 🙂 en dan panikeren we wel op het gepaste moment.

koken met QuinoaJe neemt 1 beker Quinoa en 2 bekers water samen in een pannetje en koken maar. Het was me eerst niet duidelijk maar blijkbaar kook je Quinoa een beetje zoals rijst of risotto. Je roert in het mengsel tot de graantjes al het vocht opgenomen heeft.

Verbazend maar waar,  na een kwartiertje koken was al het water op en transformeerden de harde korreltjes in een sierlijk gouden bergje.

Dan is dit het moment om mij zorgen te maken over kruiden zeker? Eerst proeven…

De weg naar Quinoa perfectie!

  • Poging 1: Lekker, maar het smaakte nogal flauw, dus naar kruiden toe, mocht het wel wat meer zijn.
  • Poging 2: In mijn slaatje zit feta zonder kruiden, die licht zurige kaas is heerlijk in combinatie met frisse smaken citroen, olijfolie en een beetje dille. Even bemerken dat je flink wat kruiden moet gebruiken om impact te hebben.
  • Poging 3 & 4 verliep het kookproces in het gezelschap van een bouillonblokje en ik moet toegeven dat dit een heerlijk resultaat opleverde. Bedankt voor de tip Laurie!

Quinoa en een slaatje is echt wel een match-made-in-heaven!

Wat heb je nodig?

  • sla
  • worteltjes
  • kersttomaatjes
  • feta kaas

Gooi alles door elkaar en plaats hier en daar een druppeltje olijfolie. Goed mengen, dan een foto maken voor mijn blog 🙂 en de afgekoelde Quinoa tussen mijn slaatje mengen.  Een nachtje laten afkoelen en de volgende dag een hopelijk zonnig parkje vinden om dit heerlijks op te eten.

koken met Quinoa koken met Quinoa

Waarom heb ik dit niet eerder ontdekt!!!! Smakelijk.

X

 

 

Geef een reactie

