Top tips voor flitsfotografie: Kijk maar naar het vogeltje!

fotografieFotografie en alles dat er mee te maken heeft maakt mij gelukkig (zoals je al gemerkt hebt in dit blog). Niets is zo heerlijk als een camera in de hand te hebben en plaatje na plaatje te schieten. Volgens mij bestaat het perfecte profiel van een fotograaf uit een combinatie van de volgende eigenschappen; talent, geduld, een goed oog en technische kennis.

Die technische kennis is zoo belangrijk en toch in “het moment” gaat het al eens mis. Om het mooi te zeggen, bij het trekken van foto’s is mijn verstand te druk bezig met genieten om na te denken over ISO, sluitertijd, witbalans… *zucht*. Toch weiger ik over te schakelen naar automatisch. Mijn grootste zorg is foto’s trekken met slecht licht want dat betekent je toevlucht nemen naar een flits en als je bij één ding moet nadenken dan is het wel flitsen.

Dus…tijd voor een opfrissertje: Mijn toptips voor flitsfotografie!

  1. Vergeet de ingebouwde flits van je camera! Ga voor een opzetflitser en goed opgeladen of nieuwe batterijtjes. #protip
  2. Ben je geen expert, vergeet dan je trots en ga voor het TTL programma, TTL oftwel “Through The Lens”. Hier geeft de camera de meting door aan de flitser die dan zorgt voor de juiste lichtsterkte.
  3. Probeer je flits niet op het model te richten. Heb je een wit plafond of zijmuur, richt daarop je flits, zo maak je een groter draagvlak voor het licht en krijg je een zachtere belichting op het model.
  4. flitsfotografie

    omnibounce

    Er bestaan diffuse opzetstukjes voor je flitser die het licht zachter maken. Het voordeel is dat ze goedkoop zijn en het harde flitslicht iets verzachten. Persoonlijk gebruik ik dit weinig in donkere omstandigheden omdat ik dan meer licht nodig heb en nog niet genoeg geoefend heb om met de omnibounce te werken. 😉

  5. Ideaal is je flits en camera scheiden, maar dat is een ander verhaal…
  6. Hou ook rekening met de verlichting van je achtergrond. De flits zorgt voor de verlichting op je model, maar de achtergrond bepaal je zelf door een beetje te spelen met de sluitertijd van je camera. In kort, verleng je de sluitertijd, laat je wat meer omgevingslicht toe op de achtergrond om zo wat meer sfeer in je foto te krijgen.
  7. Schiet altijd in RAW, dan heb je nog kans om de belichting later iets aan te passen 🙂
  8. Tenslotte, oefen! oefen! oefen!

flitsfotografie

Gewapend met deze kennis ben ik foto’s gaan trekken op een receptie in het prachtige cultuurcentrum met weinig direct daglicht, een enorm hoog donker plafond en een zwarte achtergrond. Tussen het flitsen door ben ik er ook in geslaagd om met een hoge ISO wat sfeerbeelden van de band (leerkrachten van het Conservatorium in Mechelen) te maken. Telkens met de gedachte; “ik ben dol op fotografie!!!!”

X