Hoe overleef ik mijn E-MAIL tips!

Too-Much-Mail-ComputerWaar ik ook werk,  hoeveel G-mail adressen ik ook aanmaak…aan e-mail ontsnap ik blijkbaar nooit. Het is een constante in onze huidige communicatie. Nu we ook allemaal rondlopen met smartphones, hebben we onze e-mail altijd bij. Bereikbaar zijn via e-mail 24/7… een droom? Nou, nee.

De geschiedenis van de e-mail bespaar ik je, maar door laten we eerlijk zijn e-mail is goedkoop en gemakkelijke. Dus grijpen we met z’n allen naar een mailtje voor het minste. We spammen elkaar voortduren en dan begin ik nog niet eens over mijn grootste ergernis “reply-to-all” in een massa e-mail.

Een juist gebruik van e-mail bespaart ons allemaal veel tijd en frustratie!

Dus gooi ik een paar e-mail tips naar je toe:

  • E-mail is geen chat tool, waarin je eindeloos heen en weer mailt. Gebruik hiervoor een chat service zoals Messenger, WhatsApp, Lync,…email clipart
  • Pas e-mail etiquette toe:
    • TO: Daarin staat de persoon die de mail moet lezen en eventueel actie nemen
    • CC: Daarin staat iedereen die je op de hoogte moet houden, hiervan ga je uit dat zij de mail niet onmiddellijk moeten lezen en reageren.
    • TITEL: “de vlag dekt de lading” met andere woorden, kies een gepaste titel waarin het onderwerp van je email duidelijk is.
  • Inhoud van je e-mail:
    • “keep it short & simple
    • werk met bold om de belangrijkste woorden in je mail te benadrukken zodat de lezer in de eerste oogopslag al een goed idee heeft waarover de tekst gaat.
    • denk aan de leesbaarheid van je tekst. Een blok tekst zonder alinea’s, bullet points en een beetje witruimte is nu niet direct uitnodigend om te lezen op een drukke dag.
  • Moedig zeker je collega’s en eventueel ook je vrienden aan om deze regels mee na te leven zodat er duidelijker wordt wat je bedoelt met bv. iemand in cc te zetten.

Dus, help mij! “Samen werken om de wereld e-mail vriendelijker te maken.”

Dank je!

x

Geef een reactie

