Die keer toen ik benzine in een dieselmotor kieperde!

Benzine in een dieselmotorMijn eerste auto was een tweedehands witte Golf… om hem te starten moest ik mijn vinger op een knopje onder het stuur leggen en dan de startsleutel omdraaien. Een klein elektrisch schokje ging dan onvoelbaar door mijn vinger en de auto startte. Als Gadget freak vond ik dit zalig, maar echt praktisch was het niet :-)

Subaru ForesterNa de Golf volgde een Ford Escort en na de Ford brak de tijd van bedrijfwagens aan voor mij. Als voorgerechtje de Subaru Impreza (non-WRX tot mijn spijt) gevolgd door mijn eerste SUV, de Subaru Forester (Black Beauty) en omdat we de smaak te pakken hadden nog een SUV, de Subaru Forester (Silver Fox). Toffe auto’s van een tof merk…dus die verdienden wel een bijnaam. 🙂

Allemaal stuk voor stuk, schatten van auto’s die mij een enorm gevoel van vrijheid en rijplezier gegeven hebben. En zonder uitzondering waren het allemaal Benzine wagens.

Toen was het tijd voor iets nieuws, een leuke vinnige auto van een blauw merk vond ik perfect bij mij passen. “Love at first drive!” Alleen een Diesel… zucht! Mijn vooroordelen terzijde geschoven, rijdt de auto als een droom, snel om te reageren, stil en perfect betrouwbaar…. er is maar 1 ding waar ik me zorgen over maak.

diesel injector“Die keer toen ik benzine in een dieselmotor kieperde!” dit verhaal wil ik nooit aan iemand vertellen. Het is nog niet gebeurt, maar het kan… het kan echt! Zo verstrooid ben ik…en ik weet maar al te goed de gevolgen.

Uit mijn technische opleiding heb ik begrepen dat Diesel naast de verbranding ook een smerende functie heeft. Benzine smeert niet. Dus benzine in een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, is een grote NEEN. Het brandstofsysteem van deze wagens werkt onder erg hoge druk en moet grondig gesmeerd blijven. Niet enkel de pomp maar ook de injectoren kan je serieus kapot krijgen als je verkeerd tankt, met het nodige prijskaartje als gevolg.

Dus heb ik voor alle zekerheid een lijstje klaar van wat ik het beste kan doen als ik verkeerd tank:

  • Niet de auto starten! Maak zelfs geen contact (sleutel NIET omdraaien!).
  • Bel meteen de mannen van de wegenwacht op.
  • Laat je tank helemaal leeg pompen.
  • Vul je tank nu met de goede brandstof…
  • Als er nog niet gereden is, is er hoop dat je gewoon verder kunt rijden.
  • Wel gereden? Of de auto gestart? Dan heb je schade en is reparatie noodzakelijk. Je kunt niet verder rijden.

Bij elke stap heb ik voldoende ruimte gelaten om serieus te vloeken… en nu maar hopen dat ik dit lijstje nooit nodig ga hebben. 😉

X

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s