Een heel persoonlijke mening

Luc De VosOpeens zie je een berichtje verschijnen op Twitter “RIP Luc De Vos”. Hé? Luc De Vos dat was toch diene gast van Mia, was diene al zo oud? Ok, blijkbaar niet en niet zo gezond ook niet. Eenzaam sterven door orgaanfalen, moeilijk om voor te stellen.

De dagen die daarop volgen staan alle media vol met berichten, foto’s, anekdotes over Luc.. de man, de vriend, de zanger, de legende… Iedereen heeft wel een verhaal te vertellen en van de doden wordt nooit kwaad gesproken.

Ik kende Luc niet persoonlijk, net als de meeste mensen luister ik naar Gorki en vond zijn optredens op TV altijd amusant. Lieve kleine piranha, Mia… allemaal dik ok. Maar nu plots kan ik mijn tranen niet bedwingen als ik Mia hoor… waarom is dat? en wat voor nut heeft het?

“Als de nacht komt wil ik dat je blijft,
Want ik ben bang dat de wereld zou vergaan.
Jij brengt mijn bloed dat alleen voor jou stroomt,
Jij brengt mijn hart dat alleen voor jou slaat
Lieve kleine piranha, lieve kleine piranha,
Lieve kleine piranha, verscheur me.”

Ik heb zo een enorm dubbel gevoel bij de ‘dode’ helden verering die ik nu overal zie verschijnen. Ik wil geen mensen eren na hun dood. Ik wil mensen eren als ze nog leven! Ik wil ze laten meegenieten van alle fijne dingen die we over hun te zeggen hebben. Ik wil dat ze meewerken aan de documentaires over hun leven. Ik wil dat ze glimlachend op een zondag in de zetel zitten, terwijl ze een stukje over zichzelf lezen in de krant.

In een ideale wereld, waarderen we elkaar en onze ‘sterren’ constant. Appreciatie, elkaar gewoon graag zien, is gewoon een dagdagelijks begrip. En als we dan toch gaan… laten we dan samen eerst een enorm feestje bouwen want het is echt goed geweest. Een beetje veel naïef, tja…

Het was tof, Luc, merci!

x

PS: deze foto komt uit de prachtige fotoreeks van Bas Bogaerts voor De Morgen.

 

Geef een reactie

