De waarheid over mannen en vrouwen!

webdenkenOnlangs heb ik een enorm “Aha” moment beleefd. Ik snap gewoon het verschil tussen mannen en vrouwen… echt ik heb het volledig door!!! Straf hé. Omdat ik deze wijsheid zo doordringend vind wil ik hem absoluut delen. Het grote verschil tussen mannen en vrouwen, naast de fysieke kenmerken natuurlijk :-), zit in hoe wij denken.

Laten we beginnen bij de man. De meeste mannen denken kort en bondig…van A naar Z.. rechte lijn.. probleem en oplossing… en dat is het dan ook. Meer niet! Heeft een man honger, vraag je waar wil je gaan eten? Dan zegt hij gewoon de naam van een restaurant waar hij wil gaan eten.

Nu wij vrouwen… wij zijn complexe wezens, dat wisten wij al 🙂 maar wist je dat wij allemaal “webdenken”.

Aan jou de keuze of we “web” zien als www t’ Internet of “web” als het bouwseltje van een spin…(iekes?).

spinneweb In kort webdenken is een techniek waarbij je tijdens het denken zoveel mogelijk informatie bij de oorspronkelijke vraag betrekt, je weegt alle variabelen af en je legt verbanden om zo de vraag te beantwoorden. Dit alles komt volledig natuurlijk tot stand en we staan er dan ook helemaal niet bij stil. Totdat we merken dat de man, tegenover ons, staat de staren of erger krabben in zijn haar omdat hij onze gedachtensprongen niet kan volgen.

Laten we dit proces verduidelijken met een voorbeeld. Jij hebt honger, waar wil je gaan eten? Onmiddelijk verschijnen er <denkbeeldig> lijstjes:

  • een lijst van alle restaurants in een radius van 30 km,
  • een tweede lijst met je gewicht van de afgelopen week,
  • derde lijst met je eetpatroon van die afgelopen week.

Verbanden leggen:

  • ben ik braaf genoeg geweest om naar dat restaurant te gaan?
  • zou ik me toch maar bij de iets gezondere keuken houden?

Variabelen:

  • het weer (koud, warm, nat?)
  • heb ik mijn benen geschoren?
  • is mijn jurkje al terug van de droogkuis?

Kleding en restaurant wordt dan vergeleken, even rekening houden met de afstand restaurant/parking.

je kan nooit genoeg schoenen hebbenDe conclusie is… we gaan naar restaurant B, maar ik moet nog even langs de schoenenwinkel want ik heb geen schoenen die bij dat jurkje passen.

Voor ons vrouwen is dit een doodsimpele conclusie… voor een man, die honger heeft, is dit de waanzin…en we doen dit niet voor 1 vraag per dag, maar we doen dit “onbewust” voor bijna alle vragen op een dag.

Ik lach er nu een beetje mee, maar voor mij is het duidelijk…we denken anders! Is het een beter dan het ander? Geen idee…maar het is nog maar eens bewezen dat je nooit genoeg schoenen kan hebben 😀

 

2 gedachtes over “De waarheid over mannen en vrouwen!

Geef een reactie

