Cozy Sunday: een platform voor online webshops

cozy sundayDit weekend ben ik gaan Cozy Sunday-en. Ik had er nog niet van gehoord, maar slecht weer… waarom niet. Laten we eerlijk zijn, een typische november zondag kan iedereen wel wat extra gezelligheid gebruiken. De organisatoren van Cozy Sunday spelen hier handig op in door hun event voor te stellen als ‘cozy Sunday, dat wordt dé moderne versie van een gezellige koffieklets.’

Om eerlijk te zijn, was ik niet mee met dit concept. Er waren geen gezellige tafeltjes en stoelen om uren te kletsen. Het was een geschenkenbeurs, een hele gezellige dat wel :-). Het verschil zat erin dat alle aanwezige standjes stuk voor stuk webshops waren die voor een dagje hun waren offline tentoonstelden.

Mede dankzij mijn opleiding e-commerce heb ik een zwaar boontje voor dit soort shops. Even een paar feiten op een rijtje want België is niet aan zijn E-commerce proefstuk toe,

  • Het aantal Belgen dat online shopt, is in drie jaar met een derde gestegen.
  • Van het gedeelte van de bevolking dat online is, bestelt 6 van de 10 ‘iets’ online.
  • 24% van alle online kopers bestelt zelfs maandelijks.
  • We geven gemiddeld een 170 € maandelijks uit.
"One in a million"

“One in a million”

Naast tickets en reizen, zijn mode en accessoires de verkoops toppers. Daar zit voor een groot deel de duitse gigant Zalando achter. Met een vrij agressieve marketingcampagne – denk maar aan de gillende postman – zijn ze vrij snel aan naamsbekendheid gekomen. Ze hebben een enorm aanbod, maar blinken vooral uit in hun gemakkelijke zoekfunctie, het niet aanrekenen van verzendkosten en heel soepele retour policy.

Achter deze retour policy zit een reden, want het grootste bezwaar om niet online te kopen blijft de handicap dat men de producten vooraf niet kan zien, ruiken, voelen, keuren, … Een online webshop is niet alleen belangrijk voor de rechtstreekse verkoop, maar is nog altijd ook een informatiekanaal voorafgaande een offline verkoop. Wij belgen blijven daar vrij conservatief in. 🙂

grotezusAls kleine webshop heb je niet het budget van een Zalando achter je, dus zijn dit soort geschenkenbeurzen een perfecte initiatief. De voordelen zijn bijkomende naambekendheid, een concentratie van geïnteresseerde klanten (offline targetting:-) ) en klanten kunnen alles een goed zien, ruiken en voelen.

Wat ik hoor bij de standhouders is dat online marketing, zonder grote budgetten en hopen tijd niet makkelijk is. Een goede ranking in Google krijg je niet zomaar, de gemiddelde post op een facebook pagina wordt maar gezien door 16 % van je volgers. Sterk visuele kanalen als Instagram en Pinterest worden alsmaar meer ingezet in de strijd om klanten te veroveren.

grotezusDaarnaast is de concurrentie groot en webshops moeten uitblinken in (prijs), creatieve branding & slimme marketing. Wat me opviel in mijn vele gesprekken met deze shophouders is dat de meeste hun webshop met hart & ziel hebben opgericht. Dit merk je! Maar we spreken hier niet over eenzame kattenvrouwen die aan de haard zitten te breien, maar clevere dames en heren die hun merk & branding heel serieus nemen. De nodige marketing termen vlogen dan ook over de tafels met handtassen en inpakpapier 🙂

Allemaal begrijpen ze het belang van community, google, keywords, navigatie, fotografie om ervoor te zorgen dat hun webshop gevonden wordt door klanten. Stuk voor stuk zijn het verkopers, marketeers, technische wizkids, analysten, boekhouders, copywriters, beeldbewerkers, fotografen, … en de meeste doen dit dan in bijberoep ook nog.

Penny's lane

Penny’s lane

Het is een interessante wereld, bevolkt door ongeloofelijk getalenteerde, creatieve en gepassioneerde mensen.

Vandaar dat ik enorm genoten heb van deze cozy Sunday, door de enorm leuke gesprekken en mensen die daar aanwezig waren. Ik wens hun allemaal enorm veel success.

Fijne week!

Advertenties

2 gedachtes over “Cozy Sunday: een platform voor online webshops

  1. Het is een vak apart, die e-commerce. Als ze online niet te veel pushen vind ik het prima. Maar als je niet op een website kan komen zonder honderd flitsende reclameboodschappen te zien, dan ben ik al eerder geneigd om weg te blijven van die website… Trop is te veel en te veel is trop. Eenvous siert, ook op het net!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s