Starters CreativeXchange: ready. set. get inspired!

#SCXbrandingMet glinsterende oogjes trok ik woensdag naar Antwerpen voor Starters CreativeXchange. Waarom die glinsterende oogjes? Wel, het nam plaats in het FotoMuseum in Antwerpen (top!), er was mij bakken inspiratie beloofd (Yes!) en de sprekers waren Stephanie Duval, Isabel Verstraete en Marie Lemaître (zo blij!).

tweet kimAllereerst wat is Starters CreativeXchange? Je kan op de link klikken voor meer informatie, maar in kort is het een progamma, van  hetVlaams netwerk van ondernemingen en de kamer van koophandel Antwerpen-Waasland  om startende ondernemers een steuntje in de rug te geven.

Deze sessie focust zich vooral rond Strategie & branding van je onderneming & merk. Twee niet onbelangrijke punten als je pas start met je bedrijf. Aan het woord waren dan ook top madammen.

Een korte introductie van de sprekers:

  • Isabel Verstraete; (@istories_) eenmaal de top van de Belgische en Nederlandse reclame en marketing wereld bereikt, besloot Isabel haar eigen firma op te richten @istories. Haar focus ligt op brandbuilding en het uitbouwen van en merkstrategie die echt inspeelt op de noden van de klant. (http://www.i-stories.be/)
  • Odette Berghmans: () de hele charmante en clevere zaakvoerdster en ontwerpster “Odette en ville
  • Stephanie Duval:(@70percentsteph) Journalist, blogger, auteur van “How blogs work”, branding en content consultent en algemene creatieve duizendpoot. (http://70percentpure.be)
  • Marie Lemaître: (@MarieMaitre)De energieke mede-zaakvoerdster van het all round PR agency Walkietalkie, gespecialiseerd in strategy, story telling, Social media support en pers & blogger events. (http://walkie.talkie.be/)

De inhoud

Merkstrategy & branding: who’s hot & who’s not?!

  • Denk goed na voor je je in een starters avontuur stort! Ontwikkel een product dat aan de behoefte voldoet. Analyseer je markt, bouw een strategie op!
  • Doe je research! Wie zijn je doelgroep? Waar liggen ze wakker van? Hoe kan ik ze bereiken?
  • Onderscheid jezelf en je merk van de grijze massa. Wees creatief, think outside the box, luister en ga het gesprek aan met je klanten. Wees eerlijk, transparant en consistent in je boodschap.
  • Focus, Focus, Focus!

Odette en ville

  • Elke ondernemer moet deels dromer, vakexpert en manager zijn om success te kennen.
  • Ondernemen doe je met vallen en opstaan! Doorzetten en geloven in je droom is de boodschap.

Blog, bloggen en bloggers

  • Onderscheid je blog door drie eigenschappen, je persoonlijkheid, je passie en blijf vooral authentiek.
  • De blogger als brand ambassador, influencer is aantrekkelijk geworden voor merken omdat zij vaak een grote invloed hebben op hun community.
  • Bloggen is vooral focus op goede content.
  • Bouw een community rond je blog om de content die je geschreven hebt te verspreiden.

Contact met de pers & Social Media do’s en dont’s.

  • Everything is Media,
  • Focus on pull, not push strategy
  • Een persbestand opbouwen is vooral hard werk. Bouw eerste je strategy uit, wie is mijn doelgroep, welke media moet ik daarvoor gebruiken? maak een redactionele agenda, onderhoud dit en onderschat het belang van netwerken niet.
  • Het hoe, wat, waar en wanneer van het uitschrijven van een persbericht. Opnieuw probeer alle trucjes toe te passen om jezelf te onderscheiden van de massa. creatief, praktisch, juiste timing, etc…
  • De voordelen van het werken met een PR agency zijn vooral tijd besparen, direct de juiste expertise toepassen, alle technieken zoals storytelling, creatieve copywriters, etc… zijn allemaal in house. Onderschat ook het belang van hun connecties niet die je kan inschakelen voor jouw startup.
  • Met als afsluiter een overzicht van het social media aanbod dat je kan inschakelen om je business een boost te geven. Hou wel rekening met de do’s en dont’s!

Mijn mening?

Zelf ben ik al een tijdje bezig in de wereld van marketing & branding dus de meeste informatie die we kregen was niet compleet nieuw voor mij. Wel werd het gebracht vanuit het unieke standpunt van mensen die elke dag met deze materie omgaan.

Stuk voor stuk waren het enorm sterke sprekers (ocharme wel Marie (@MarieMaitredie de presentatie van haar collega moest overnemen *both thumbs up Girl!*).

tweet marie

Boeiend was ook het verhaal van Odette  () . Persoonlijk heb ik altijd een boontje voor mensen die heel expressief praten met hun handen. De afwisseling tussen de theorie van Isabelle (@istories_) en dan direct het praktijk verhaal van “Odette en ville” werkte enorm goed.

tweet isabelle

Stephanie(@70percentsteph) is gewoon super gepassioneerd over bloggen en alles wat erom heen hangt. Volledig terrecht! Ik was helemaal mee en ik niet alleen. Zalig 🙂

tweet stephanie

De mensen van Starters CreativeXchange hadden wel degelijk hun doelgroep bereikt, de zaal was op veel momenten muist stil, afgelost door enorme opflakeringen van gefluister als de inspiratie knop geraakt werd bij veel mensen. Niets dan lof voor dit event. Jullie hebben mij echt geïnspireerd in de volgende stap 🙂

PS: Het gebeurt heel vaak dat ze mijn naam fout schrijven, maar deze vond ik een vermelding waard 😉 en ik werk voor de firma Confetti (TOP!)

Karin van Hees

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s