TomTom en ik…een navigatiesysteem kiezen.

Hoe kies je een navigatie systeem?  Met een achtergrond in de automotive, krijg ik die vraag wel vaker. Geen probleem, want de enige reden dat ik de laatste weken overleefde was mijn vertrouwde TomTom. Hasselt. Leuven, Vilvoorde, Genk, Antwerpen, Luik,… zijn probleemloos de revue gepasseerd.

Mijn rijplezier hangt af van twee zaken, mijn auto en mijn navigatie. Samen raken wij overal, zonder te veel gezeur en vertragingen. Waar is de tijd dat mijn achterbank een waar kerkhof was van in frustratie verscheurde landkaarten. Om nog niet te spreken over de meest onverstaanbare aanwijzingen die je kreeg van brave bewoners als je echt het Noorden kwijt was. Geloof mij,  een navigatie is een zegen en een must have in ieders auto.

Hoe kies je nu een GPS systeem, want er zijn evenveel modellen en merken als er voorkeuren en smaken zijn. Begin gewoon met een lijstje te maken van je prioriteiten en een paar nice-to-haves:

Tomtom via 135

Prioriteiten:

  • Een duidelijk leesbaar scherm
  • duidelijke wegmarkering
  • gemakkelijke bediening
  • levenslange  map update
  • een bevestigingssysteem dat niet aan het raam vast zit.

Nice to haves:

  • syncen met mijn martphone
  • points of interests,
  • het beluisteren van muziek,
  • automatische routeaanpassing,
  • verkeerswaarschuwingen,…

Bij het opstellen van een budget denk goed na over hoe vaak je de navigatie gaat gebruiken en waarvoor. Heb je een navigatie nodig om dagelijks ‘de baan op’ te gaan, is de kans ook groot dat je niet voor eigen rekening rijdt. In dat geval kies je eerder voor een navigatie van je automerk, mooi ingebouwd, constant klaar voor gebruik.

tomtom navigatie

Zalig bevestigingssyssteem

Ik heb heel duidelijk gekozen voor een draagbare navigatie. Ik geef toe dat een mooi navigatie scherm in de midden console wel iets heeft, maar ik weet uit ervaring dat software en map updates een hel zijn. Vaak zijn ze kostelijk en niet eenvoudig te installeren.

Met ons lijstje en budget gaan we kijken naar de merken die er beschikbaar zijn in de markt. Duidelijke marktleider is TomTom met 55% markt aandeel gevolgd door Mio Technology en Garmin. Aan jou om te beslissen welke je voorkeur heeft.

CapturettLeef & sterf je met je smartphone kan je natuurlijk ook navigeren met een App. TomTom Navigator en Google Maps zijn er maar een paar om op te noemen. Let wel de TomTom Navigator is de absolute nummer 1, maar niet gratis. De prijs voor de Benelux is 30 Euro, wat redelijk veel is voor een app, maar je spaart er de kost van een draagbaar apparaat mee uit. Google Maps is wel gratis, maar ik word daar persoonlijk gek van.

Soit ik heb mijn TomTom (via135) gekozen. Ik ben super tevreden, alleen heb ik achteraf spijt dat ik mijn muziek niet kan afspelen. Ik ben dus op zoek naar een andere manier om de muziek van mijn smartphone op de autoradio af te spelen…. maar dat is voor een volgende blogpost. Tips zijn welkom 🙂

Fijne zondag!

X

PS: Ik ben niet gesponsored door TomTom om deze blogpost te schrijven. Gewoon een “happy Customer.”

5 gedachtes over “TomTom en ik…een navigatiesysteem kiezen.

  1. Ik gebruik Google Maps op de iPhone en dat werkt prima. En soms, heel soms waag ik met zelfs aan de Kaarten app van Apple zelf. En ja, ook daarmee geraak ik telkens waar ik moet zijn. Of heeft dat ermee te maken dat ik een man ben? ☺️

    Like

Geef een reactie

