Zwart/wit fotografie met een smartphone, kan dat?

Zwart wit fotograferen met een smartphone moet geen probleem zijn. Je trekt de foto in kleur, zet er een filtertje op een voila zwart wit. Maakt het dan dat elke foto ook werkt in zwart wit? Volgens mij niet. Zwart wit moet je echt leren zien..

5 dagen lang ben ik de uitdaging aangegaan om met een smartphone zwart wit te trekken. Niet simpel,  om het in de woorden van Natalia te zeggen “all my life I’ve dreamt in colours”.

Hieronder vind je mijn 5 foto’s en probeer ik wat tips & tricks mee te geven over hoe je het best met de smartphone zwart wit trekt. Enjoy!

Maandag, 13 Oktober

“De spits afbijter is ook mijn minst favoriete foto van de reeks. Perfecte reminder waarom ik bijna nooit in zwart wit fotografeer. “

Tzwart wit fotografie voor smartphoneip 1: Zoek een eyecatcher; een sterk element in de foto.

Het voordeel van een smartphone is dat je direct kan zien hoe een beeld eruit ziet op het scherm. Zelfs de iPhone 6 plus is licht genoeg om de camera in alle mogelijke hoeken te wringen om de perfecte foto te maken.

Tip 2: Maak je foto niet te druk!

Mijn hoofdonderwerp in deze foto (in kleur genomen) was de zijgevel. Maar door het omzetten in zwart wit, viel de lucht en het ‘oog’ in de lucht enorm op. Twee hoofdonderwerpen in een foto maakt deze foto te druk.

Tip 3: Werk met silhouettes of sterke zwart wit contrasten

Het dorpje had gerust helemaal zwart mogen zijn. Zodat je enkel de omlijning van de huizen en kerk kon zien. Dit had voor meer rust in de foto kunnen zorgen.  Contrasten kan je in de meeste apps zoals Instagram heel simpel aanpassen.

Dinsdag 14 Oktober

“Water druppels die opdrogen op mijn auto in de zon.”

Tip 4: monochrome fotografie voor smartphoneZwart wit werkt goed bij sobere elementen.

In deze foto heb je enkel druppels op een achtergrond, maar het spel van licht en schaduw accentueert de druppels in al hun grillige vomen.

Tip 5: Omzetten in zwart wit via de smart phone

Zwart wit filters genoeg, maar als je iets meer controle wil hebben over je foto kan je ook spelen met je saturatie om een zwart wit effect te verkrijgen.

Woensdag 15 Oktober
Op deze dag speelde ik vals. Deze foto is niet via een smartphone genomen, maar met de spiegelreflex. Ik kreeg de zwart wit opdracht van @flupke. Om hem te bedanken voor de nominatie wou ik de deze ertussen zetten en zijn reactie afwachten. De foto was wel van mij, maar @flupke had deze voor mij omgezet in zwart wit een tijdje terug. (stoomcursus zwart/wit nabewerking).

Hij had het helemaal niet door!!! mannen …tsss. Daar ging mijn mopje dus. 😉urbex fotografie

Donderdag 16 Oktober

“Een super drukke dag, maar gelukkig zag ik dit blad in het water. “

B/W fotografie voor smartphoneTip 6: ook in zwart wit kan je spelen met licht

Het was een zonnige dag en het licht speelde door de bomen op het water waardoor een saaie achtergrond heel erg leuk werd.

Toch blijft het blad duidelijk de hoofdrol spelen in de foto, maar bouw je meer diepte in de achtergrond door het licht.

Vrijdag 17 Oktober

“Mijn lievelingsbeeld: bij het aankleden viel ineens mijn oog op mijn ring die klaarlag op tafel”

back white photography for smartphonesTip 7: zoek sterke vormen

Het beeld is een ring met een ongewone vorm op tafel. Door de smartphone vrij dicht tegen de ring te houden viel de vorm des te meer op.

Persoonlijk vond ik dit het sterkste beeld.

Tip 8: zoek je standpunt

Voordat ik tevreden was dat het beeld sterk genoeg was. heb ik 7 fotos genomen van alle kanten.  Hier zie je zowel de gebogen als de iets hardere lijnen in combinatie met de zachte lijnen van de tafel. Alweer het voordeel van een smartphone, je ziet het effect in een instant en kan nadien selecteren welke het beste werkt.

Tip 9: Harde vormen, zacht licht

In dit beeld is de vorm zo sterk dat je niet met harde contrasten tussen zwart en wit moet werken om het beeld te versterken.

De nieuwste apps voor beeldbewerking zorgen ervoor dat de gemiddelde smartphone bezitter best wel veel beeldbewerkings tools aan zijn vingertoppen heeft. Het success van filters is ons ook niet voorbij gegaan.  Smartphones, apps maken deze vorm van fotografie soms heel vluchtig (denk maar aan snapchat). Hoe vluchtig ook het medium, een goede foto make willen we allemaal.

Probeer en geniet van mijn tips.

Vergeet je pareltjes niet te delen! #SharingIsCaring

Mijn instagram @karinvh

X

 

 

Een gedachte over “Zwart/wit fotografie met een smartphone, kan dat?

  1. Wow, dat zijn coole foto’s. Met mijn iPhone 4 ben ik wel eens benieuwd of me dat ook zou lukken. En dat filtertje zal ik ook nog eens moeten zoeken hoe ik dat precies doe. Ik werk meestal met mijn Nikon, maar soms heb ik dat ding niet bij en wil ik toch een leuke foto maken. Ik instagram je!

    Like

Geef een reactie

